Informacje o kierunku studiów
Kierunek: dziennikarstwo i komunikacja społeczna (s2)
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Studia z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społecznej to doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą rozwijać swoje predyspozycje i kompetencje komunikacyjne. Kształcimy studentów nastawionych na realizowanie działań dziennikarskich i medialnych.
Na kierunku istnieją dwie specjalności:
- branding i komunikacja marketingowa
Specjalność na studiach II stopnia to propozycja dla osób, które chcą zajmować się komunikacją strategiczną w skali makro. Nauczysz się projektować i wdrażać kompleksowe strategie brandingowe i marketingowe, prowadzić badania wizerunku marek i zarządzać komunikacją w organizacjach. Duży nacisk kładziemy na praktykę: będziesz analizować realne kampanie, przygotowywać projekty e-commerce, planować komunikację online i uczyć się zarządzać mediami społecznościowymi. Program obejmuje też organizację i zarządzanie kampaniami wyborczymi oraz komunikacją polityczną, co daje możliwość pracy w sztabach wyborczych i dla organizacji politycznych czy think thanków. Nauczysz się prowadzić komunikację kryzysową, tworzyć zintegrowane projekty offline i online oraz stosować narzędzia analityczne do mierzenia efektów działań. To specjalność interdyscyplinarna, łączy wiedzę teoretyczną z praktycznymi umiejętnościami strategicznymi i menedżerskimi. Absolwenci i absolwentki pracują w agencjach kreatywnych, digitalowych i marketingowych, w dużych firmach i instytucjach, a także w NGO’sach i think tankach oraz jako freelancerzy i freelancerki w ww. obszarach. To ścieżka dla osób, które chcą realnie kształtować wizerunek i komunikację marek, instytucji i polityków.
- dziennikarstwo i nowe media
Nowe media to przestrzeń, w której rodzą się nowe formaty komunikacji, a ta specjalność pozwala Ci stać się ich twórcą. Nauczysz się krytycznej analizy języka i gatunków internetowych, projektowania formatów online i tworzenia treści dostosowanych do specyfiki różnych platform. Dużo miejsca poświęcamy warsztatowi: produkcja wideo i materiałów multimedialnych, streaming i relacje na żywo, podcasty i treści graficzne. Poznasz narzędzia analityczne do badania zachowań odbiorców, nauczysz się redagować i publikować treści w serwisach cyfrowych oraz dbać o bezpieczeństwo informacyjne w pracy redakcyjnej. Rozwiniesz umiejętność prowadzenia projektów badawczych nad mediami cyfrowymi, co pozwala na łączenie praktyki z refleksją naukową. Dzięki temu będziesz gotowy/a do pracy w redakcjach internetowych, agencjach multimedialnych, agencjach digitalowych, start-upach czy firmach zajmujących się produkcją treści online. To specjalność dla osób, które chcą być nie tylko twórcami cyfrowych treści, ale też krytycznymi analitykami procesów komunikacji w internecie.
Nasi studenci, absolwenci i wykładowcy stale współpracują z mediami i organizacjami medialnymi, a zdobyte doświadczenie i umiejętności wykorzystują w ramach realizowanych zajęć i projektów. Nasi studenci są aktywni i kreatywni, o czym świadczą akcje i projekty realizowane w ramach kół naukowych: SKN Klub Dziennikarza i Under Construction PR.
Dlaczego warto studiować dziennikarstwo i komunikację społeczną na UMK?

Po pierwsze, masz kontakt z młodą kadrą, która oprócz pracy na uczelni rozwija swoje zainteresowania, przygotowując projekty, angażując się w akcje społeczne. Swoje doświadczenie przekazuje studentom, współdziałając razem z nimi.
Po drugie, masz kontakt z praktykami. Zajęcia prowadzone są przez dziennikarzy (Nowości, TVP Bydgoszcz, Polsat, TVN) oraz specjalistów z branży reklamy i public relations.
Po trzecie, masz możliwość zaangażowania się w działalność kół naukowych. Nasi studenci organizują takie imprezy, jak Bal Dziennikarza na Trawie, akcję Pozytywnie Informujący Tramwaj czy biorą udział w plebiscycie MediaTory przyznającym studenckie nagrody polskim dziennikarzom. Ponadto organizują ciekawe eventy, takie jak: Kuźnia Aktywności Społecznej czy Uwolnij Atom dla Nauki. Biorą też udział w konkursach dla kół naukowych, często je wygrywając i zdobywając środki na kolejne ciekawe projekty.
Po czwarte, masz szansę odbycia praktyk (często płatnych) w znanych stacjach radiowo-telewizyjnych, agencjach reklamowych i public relations.
Co po studiach?

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej UMK może znaleźć zatrudnienie m.in. jako:
- dziennikarz,
- rzecznik prasowy,
- pracownik agencji reklamowych,
- specjalista do spraw public relations,
- copywriter,
- specjalista do spraw projektowania i wdrażania systemów zarządzania informacją,
- pracownik agencji produkcji radiowo-telewizyjnej,
- doradca do spraw mediów,
- pracownik sztabów wyborczych,
- ekspert w instytucjach politycznych,
- pracownik jednostek samorządu terytorialnego,
- pracownik służb prasowych instytucji europejskich,
- korespondent,
- organizator mediów lokalnych.
Dodatkowe informacje

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o projektach realizowanych przez studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, zapoznaj się z następującymi profilami w mediach społecznościowych: