Architektura informacji postrzegana jest zarówno jako proces organizowania nazewnictwa, projektowania nawigacji i systemów wyszukiwawczych, jak i sztuka oraz nauka kształtowania przestrzeni informacyjnych i doświadczeń w celu wsparcia ich funkcjonalności (L. Rosenfeld, R. Morville).
Powstała jako odpowiedź na szybki wzrost zasobów informacyjnych w sieci Internet. Jej misją jest humanizowanie technologii tak, by ta ułatwiała życie człowiekowi, funkcjonującemu w nadmiarze różnych komunikatów. Jako dyscyplina poznawcza i praktyczna wykorzystuje metody i techniki z takich dziedzin, jak technologia informacyjna, projektowanie grafiki, psychologia poznawcza, inżynieria użyteczności (ang. usability engineering), rozwijanie oprogramowania, projektowanie uwzględniające doświadczenia nabyte (ang. experience design) i zarządzanie wiedzą.
Studia na kierunku architektura informacji dostarczają z jednej strony wiedzy na tematy techniczne, z drugiej – wykształcają umiejętności twórczego myślenia, rozwiązywania problemów i dostosowywania tworzonych serwisów do nietypowych potrzeb użytkowników.
Kierunek ten został stworzony z myślą o osobach, które wiążą swoją przyszłość zawodową z projektowaniem serwisów WWW, analizowaniem wyników badań jakościowych i ilościowych potrzeb klienta i ruchu na stronach WWW, testowaniem funkcjonalności serwisów informacyjnych, publikowaniem cyfrowym, edytorstwem komputerowym, wyszukiwaniem i oceną informacji elektronicznej. Studiując architekturę informacji nauczysz się m.in., jak:
By pracować w sektorze usług informacyjnych nie musisz być absolwentem kierunków ścisłych i technicznych. Zostań architektem informacji – oszczędź użytkownikom czasu na błądzenie w Internecie, pomóż im w orientowaniu się w serwisie, bezbłędnym docieraniu do poszukiwanej informacji i kontynuowaniu wizyty w poczuciu panowania nad sytuacją.
Przygotowany przez nas program kształcenia ma charakter nowatorski, tj. uwzględnia potrzeby rynku pracy i oferuje nowoczesne treści dydaktyczne. Główny nacisk położony jest na wykształcenie praktycznych umiejętności tworzenia serwisów WWW, konstruowania poprawnych pod względem treściowym komunikatów, projektowania publikacji cyfrowych, profesjonalnego wyszukiwania informacji, wizualizacji danych, analizy i oceny informacji, zarządzania wiedzą. Poza możliwością nabycia określonych umiejętności, program studiów dostarcza wiedzy z zakresu istniejących narzędzi technologicznych i zasad ich wykorzystywania, funkcjonowania cyberprzestrzeni, metod tworzenia i wyszukiwania różnych zasobów informacyjnych oraz form uczestnictwa w społecznościach wirtualnych. Przewiduje on również kształtowanie tzw. kompetencji miękkich (umiejętności autoprezentacji, pracy w zespole, realizowania projektów, budowania pozytywnych relacji interpersonalnych czy skutecznego komunikowania się).
Zajęcia dydaktyczne na kierunku architektura informacji nie mają wyłącznie charakteru biernego przyswajania wiedzy, ponieważ w ich trakcie wykorzystujemy metody i techniki kształcenia na odległość (dostęp do materiałów dydaktycznych na specjalnej elektronicznej platformie, zajęcia i zaliczenia w trybie zdalnym).
Atutem naszych studiów jest także wysoko wykwalifikowana kadra. Poza pracownikami Instytutu Badań Informacji i Komunikacji zajęcia dydaktyczne prowadzą naukowcy z Wydziału Sztuk Pięknych, Wydziału Nauk Historycznych oraz Wydziału Matematyki i Informatyki. Dzięki współpracy z otoczeniem zewnętrznym (wydawnictwa, agencje infobrokerskie, firmy informatyczne, wywiadownie gospodarcze, instytucje sektora kultury i nauki) wciąż poszukujemy oryginalnych pomysłów i inspiracji do uatrakcyjniania realizowanych przez nas treści kształcenia.
Nasze studia adresowane są do osób gotowych twórczo łączyć wiedzę humanistyczną z umiejętnościami informatycznymi. Przygotowujemy do kreatywnego posługiwania się wiedzą z różnych obszarów i dyscyplin: informatyki, dziennikarstwa i komunikacji społecznej, kulturoznawstwa, edytorstwa, zarządzania informacją. Oferujemy możliwość zdobycia praktycznych umiejętności i kompetencji w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Nasze studia pozwalają na przygotowanie się do wykonywania zawodów:
Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia absolwenci są w pełni przygotowani do kontynuowania nauki zarówno na studiach drugiego stopnia, jak i na studiach podyplomowych (w szczególności na kierunkach związanych z projektowaniem przestrzeni informacyjnych i prowadzeniem oceny ich jakości).
Dodatkowe informacje