![[fot. Andrzej Romański]](./zdjecia/24805/srednie.jpg)
W światowej federacji brydża
2017-06-28
Prof. dr hab. Piotr Błajet z Wydziału Nauk Pedagogicznych UMK został członkiem Komitetu Naukowego Światowej Federacji Brydża Sportowego (WBF Bridge & Science Committee).
W skład Komitetu oprócz prof. dr. hab. Piotra Błajeta, który pełni również funkcję zastępcy kierownika Uniwersyteckiego Centrum Sportowego UMK, wchodzą: dr Marek Małysa (przewodniczący), prof. Samantha Punch, prof. Paolo Walter Gabriele (członkowie) i Anna Gudge (sekretarz).
Prof. dr hab. Piotr Błajet urodził się w 1956 r. w Toruniu. Jest absolwentem Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie (1979), gdzie również obronił pracę doktorską z fizjologii sportu (1984). Stopień doktora habilitowanego uzyskał na Wydziale Nauk Humanistycznych UMK w Toruniu na podstawie pracy "Ciało jako kategoria pedagogiczna" (2006). Wiosną 2014 r. odebrał z rąk Prezydenta RP nominację profesorską.
W latach 1981-2001 pracował jako nauczyciel wychowania fizycznego w szkołach różnych szczebli i jako trener koszykówki. Był zatrudniony w klubie AZS UMK, gdzie rozpoczynając od szkolenia dzieci i młodzieży, zbudował zespół, z którym w 1992 r. awansował do ekstraklasy koszykówki kobiet. Prowadził go nieprzerwanie w tej klasie rozgrywkowej przez 9 lat. Był ponadto szkoleniowcem kadry Polski juniorek, kadry młodzieżowej i pierwszej reprezentacji uczestnicząc wielokrotnie w mistrzostwach Europy. Jest trenerem klasy mistrzowskiej w koszykówce, posiada również uprawnienia instruktora rekreacji w zakresie hatha jogi. Jest członkiem Polskiej Akademii Olimpijskiej.
Od 2001 r. jest zatrudniony w UMK, najpierw w Instytucie Pedagogiki, obecnie w Katedrze Psychopedagogiki Specjalnej na Wydziale Nauk Pedagogicznych UMK. Jest zastępcą kierownika Uniwersyteckiego Centrum Sportowego UMK ds. dydaktycznych.
Prof. Błajet jest promotorem prac magisterskich i doktorskich. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół następujących obszarów: pedagogiki zdrowia, pedagogiki sportu, edukacji integralnej. Jest autorem kilkudziesięciu publikacji, w tym oryginalnych monografii: "Technika i metodyka nauczania gry w koszykówkę", 1988; "Ciało w kulturze współczesnej. Wątki socjopedagogiczne", 2005; "Ciało jako kategoria pedagogiczna. W poszukiwaniu integralnego modelu edukacji", 2006; "Szkice o wychowaniu agonistycznym", 2008; "Miłość. Rozwój. Wychowanie.", 2011; "Od edukacji sportowej do edukacji olimpijskiej. Studium antropologiczne", 2012.
W swojej pracy badawczej wykorzystuje tzw. perspektywę integralną. W tym nurcie mieści się większość jego publikacji (artykułów i monografii). W monografii "Ciało jako kategoria pedagogiczna" opierając się fenomenologicznych analizach cielesności człowieka wskazuje na znaczenie rozwoju cielesnego człowieka dla kształtowania zintegrowanej osobowości. W monografii "Miłość. Rozwój. Wychowanie" dokonuje opisu relacji miłosnej jako ścieżki rozwoju człowieka. Perspektywa integralna służy mu też do krytycznych analiz biomedycznych narracji o zdrowiu i konstruowania pedagogicznej koncepcji zdrowia i jakości życia, w szczególności w odniesieniu do okresu dorosłości i wieku senioralnego. Próba integralnego ujęcia problematyki edukacyjnej zawarta jest w pracy pod jego redakcją "Ciało. Edukacja. Umysł" (2010).
Najważniejszym jego osiągnięciem są analizy aktywności sportowej z perspektywy antropologii pedagogicznej. Wskazuje w nich oraz wyjaśnia rozwojowy i wychowawczy sens takich fenomenów sportu, jak agresja i waleczność (monografia "Szkice o wychowaniu agonistycznym", 2008, książka zdobyła I nagrodę w konkursie Polskiej Akademii Olimpijskiej na pracę naukową o tematyce olimpijskiej w 2011 r.), ruch, ćwiczenie, gra, niepewność, zaufanie, ból i cierpienie, doświadczenie graniczne, uniesienie (monografia "Od edukacji sportowej do olimpijskiej. Studium antropologiczne", 2012, wyróżnienie w konkursie Polskiej Akademii Olimpijskiej na pracę naukową o tematyce olimpijskiej w 2013 r.).
Lubi słuchać muzyki klasycznej i jazzowej. Regularnie uprawia sport. Jego ulubione formy aktywności fizycznej to kolarstwo szosowe, kolarstwo górskie, pływanie na otwartych zbiornikach wodnych, narciarstwo biegowe, hatha joga.