Władze Rektorskie
fot. Adam Fisz

JM REKTOR
prof. dr hab. Andrzej Tretyn
- 87-100 Toruń, ul. Gagarina 11
- tel. +48 56 611 42 42
- e-mail: rektor@umk.pl
- Dni i godziny przyjęć (po uprzednim umówieniu):
- środa: 10:00 - 12:00
- Kieruje działalnością Uniwersytetu i reprezentuje go na zewnątrz.
- Wyznacza zakresy działania prorektorów i innych funkcji kierowniczych na Uniwersytecie.
- Kształtuje zasady polityki kadrowej.
- Kształtuje politykę finansową i inwestycyjną na Uniwersytecie.
- Kształtuje zasady współpracy z instytucjami krajowymi i zagranicznymi.
- Nawiązuje i rozwiązuje stosunki pracy z nauczycielami akademickimi oraz pracownikami niebędącymi nauczycielami akademickimi, zatrudnionymi na stanowiskach inżynieryjno-technicznych i bibliotecznych.
- Nadzoruje sprawy dyscyplinarne nauczycieli akademickich.
- Nadzoruje działalność wydziałów.
- Sprawuje nadzór nad działalnością szpitali klinicznych.
- Sprawuje nadzór nad administracją uniwersytetu.
- Sprawuje nadzór merytoryczny nad Międzyuczelnianym Centrum Medycyny Weterynaryjnej, Akademickim Centrum Badań AKAMED Sp. z o.o., Startova.pl Sp. z o.o.
- Nadzoruje wynalazczość oraz ochronę patentową na Uniwersytecie.
- Pełni funkcję bezpośredniego przełożonego w stosunku do: kanclerza, kwestora, Biura Rektora, Działu Audytu Wewnętrznego i Kontroli, Działu Płac, Działu Prawnego, Sekcji Radców Prawnych, Sekcji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Ochrony Przeciwpożarowej, Zespołu ds. Ochrony Informacji Niejawnych, Samodzielnego Stanowiska ds. Ochrony Informacji Niejawnych CM, Samodzielnego Stanowiska – Inspektora Ochrony Danych, Samodzielnego Stanowiska – Rzecznika Patentowego.

Prorektor ds. nauki – Pierwszy Zastępca Rektora
dr hab. Adam Kola, prof. UMK
- 87-100 Toruń, ul. Gagarina 11
- tel. +48 56 611 42 28
- e-mail: prorektor-kola@umk.pl
- Dni i godziny przyjęć (po uprzednim umówieniu):
- wtorek: 12:00 - 14:00 (Toruń)
- środa: 11:00 - 13:00 (Bydgoszcz)
- Inicjuje i nadzoruje realizację przyjętych na Uniwersytecie kierunków działalności naukowej, badawczej i artystycznej.
- Koordynuje procesy rozwoju i zarządzania badaniami naukowymi prowadzonymi na Uniwersytecie.
- Inicjuje i nadzoruje współpracę krajową i międzynarodową Uniwersytetu w zakresie badań naukowych.
- Sprawuje nadzór nad projektami badawczymi.
- Nadzoruje proces kształcenia oraz współpracę zagraniczną doktorantów w szkołach doktorskich oraz działalność szkół doktorskich.
- Nadzoruje sprawy związane z przyznawaniem nagród rektora za działalność naukową i artystyczną oraz ministra właściwego do spraw nauki i szkolnictwa wyższego za działalność naukową.
- Nadzoruje realizację programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza na Uniwersytecie.
- Nadzoruje i koordynuje współpracę Uniwersytetu w ramach sieci The Young European Research Universities Network YERUN.
- Nadzoruje wdrażanie polityki otwartej nauki na Uniwersytecie.
- Zastępuje rektora podczas nieobecności spowodowanych wyjazdami służbowymi, urlopem wypoczynkowym lub zwolnieniem lekarskim.
- We współpracy z prorektor ds. kontaktów międzynarodowych nadzoruje realizację strategii HR Excellence in Research na Uniwersytecie.
- We współpracy z prorektorem ds. Collegium Medicum koordynuje działalność Uniwersyteckiego Centrum Wsparcia Badań Klinicznych, Działu Nauki i Projektów CM.
- We współpracy z prorektor ds. kontaktów międzynarodowych koordynuje prace związane z obecnością Uniwersytetu w rankingach uczelni.
- We współpracy z prorektor ds. studenckich i kształcenia oraz prorektor ds. kontaktów międzynarodowych nadzoruje przekazywanie danych do systemu informacji o szkolnictwie wyższym POL-on.
- Sprawuje nadzór merytoryczny nad Interdyscyplinarnym Centrum Nowoczesnych Technologii, Krajowym Laboratorium Fizyki Atomowej, Molekularnej i Optycznej (FAMO), Centrum Badań Zmian Klimatu, Centrum Naukowym Ratzingerianum, Uniwersyteckim Centrum Archeologii Średniowiecza i Nowożytności, Uniwersyteckim Centrum Badań Nieliniowych im. J.P. Schaudera, Międzynarodowym Centrum Badań Kopernikańskich, Centrum Badań Historii „Solidarności” i Oporu Społecznego w PRL, Uniwersyteckim Ośrodkiem Analiz Strategicznych, Ośrodkiem Analiz Statystycznych, Centrum Przedsiębiorczości Akademickiej i Transferu Technologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
- Pełni funkcję bezpośredniego przełożonego w stosunku do: Działu Wsparcia Badań i Projektów, Działu Nauki i Projektów CM, Sekretariatu Szkół Doktorskich.

Prorektorka ds. kontaktów międzynarodowych
dr hab. Magdalena Barwiołek, prof. UMK
- 87-100 Toruń, ul. Gagarina 11
- tel. +48 56 611 42 44
- e-mail: prorektorka-barwiolek@umk.pl
- Dni i godziny przyjęć (po uprzednim umówieniu):
- wtorek: 10:00 - 12:00
- Inicjuje i nadzoruje współpracę międzynarodową Uniwersytetu.
- Nadzoruje i koordynuje realizację programu Young Universities for the Future of Europe (YUFE) na Uniwersytecie obejmującą pracowników, studentów i doktorantów.
- Nadzoruje i koordynuje realizację programu ERASMUS+ na Uniwersytecie.
- Nadzoruje współpracę zagraniczną studentów w zakresie studiów i praktyk zagranicznych (w ramach programów międzynarodowych).
- Sprawuje nadzór nad projektami międzynarodowymi.
- Koordynuje współpracę z agencjami dotyczącymi współpracy międzynarodowej, w szczególności z Narodową Agencją Wymiany Akademickiej.
- Nadzoruje działania Uniwersytetu w procesie przyznawania stypendiów NAWA.
- Inicjuje i koordynuje międzynarodowe akredytacje kierunków i jednostek.
- Koordynuje studia europejskie i procedury podwójnego/wielokrotnego dyplomowania.
- Koordynuje międzynarodowe programy kształcenia.
- We współpracy z prorektorem ds. Collegium Medicum koordynuje działalność Centrum Kształcenia w Języku Angielskim CM UMK.
- Nadzoruje organizację i przebieg rekrutacji na studia na Uniwersytecie kandydatów niebędących obywatelami polskimi, a w Collegium Medicum we współpracy z prorektorem ds. Collegium Medicum.
- We współpracy z prorektorem ds. nauki nadzoruje realizację strategii HR Excellence in Research na Uniwersytecie.
- We współpracy z prorektorem ds. nauki koordynuje prace związane z obecnością Uniwersytetu w rankingach uczelni.
- We współpracy z prorektor ds. studenckich i kształcenia oraz prorektorem ds. nauki nadzoruje przekazywanie danych do systemu informacji o szkolnictwie wyższym POL-on.
- Z upoważnienia rektora wydaje zaświadczenia o przyjęciu cudzoziemców na studia.
- Z upoważnienia rektora wydaje decyzje administracyjne w toku rekrutacji o przyjęciu cudzoziemców na studia.
- Nadzoruje dokumentowanie przebiegu studiów studentów i doktorantów niebędących obywatelami polskimi z wykorzystaniem systemu USOS.
- Nadzoruje i inicjuje promocję zagraniczną procesu rekrutacji.
- Nadzoruje przygotowanie sprawozdań dotyczących cudzoziemców na Uniwersytecie, w Collegium Medicum we współpracy z prorektorem ds. Collegium Medicum.
- Sprawuje nadzór merytoryczny nad Kopernikańskim Ośrodkiem Integracji.
- Pełni funkcję bezpośredniego przełożonego w stosunku do: Działu Międzynarodowych Partnerstw i Mobilności Edukacyjnej, Zespołu ds. międzynarodowych szkół letnich i zimowych organizowanych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Prorektor ds. Collegium Medicum
prof. dr hab. Dariusz Grzanka
- 85-067 Bydgoszcz, ul. Jagiellońska 13/15
- tel. +48 52 585 33 82
- e-mail: prorektor-grzanka@cm.umk.pl
- Dni i godziny przyjęć (po uprzednim umówieniu):
- wtorek: 12:00 - 14:00
- Nadzoruje i koordynuje działalność uniwersyteckich zakładów opieki zdrowotnej.
- Nadzoruje realizację przez uniwersyteckie zakłady opieki zdrowotnej umów z Narodowym Funduszem Zdrowia.
- Nadzoruje i koordynuje działalność i badania kliniczne oraz projekty badań klinicznych na Uniwersytecie w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu.
- Nadzoruje działalność Collegium Medicum oraz administracji w części bydgoskiej Uniwersytetu.
- Koordynuje bieżącą współpracę między Uniwersytetem, a szpitalami uniwersyteckimi.
- Koordynuje bieżącą współpracę z podmiotami wykonującymi działalność leczniczą.
- Koordynuje kształcenie podyplomowe w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu.
- Zatwierdza preliminarze studiów niestacjonarnych, studiów w języku obcym, studiów stacjonarnych dla cudzoziemców, studiów podyplomowych i innych form kształcenia prowadzonych na wydziałach Collegium Medicum.
- Reprezentuje Uniwersytet w instytucjach przedstawicielskich szkolnictwa wyższego i nauki w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu.
- Koordynuje działalność inwestycyjną w części bydgoskiej Uniwersytetu.
- We współpracy z prorektorem ds. nauki koordynuje działalność Uniwersyteckiego Centrum Wsparcia Badań Klinicznych oraz Działu Nauki i Projektów CM.
- We współpracy z prorektor ds. promocji i współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym koordynuje działalność: Działu Promocji i Komunikacji CM oraz Działu Zawodowej Promocji Studentów i Absolwentów CM.
- We współpracy z prorektor ds. kontaktów międzynarodowych koordynuje działalność Centrum Kształcenia w Języku Angielskim CM UMK.
- We współpracy z prorektorem ds. kadrowych i polityki finansowej inicjuje i nadzoruje realizację przyjętych na Uniwersytecie zasad polityki kadrowej w części bydgoskiej Uniwersytetu.
- We współpracy z prorektorem ds. kadrowych i polityki finansowej oraz zastępcą kanclerza ds. CM koordynuje gospodarkę finansową w części bydgoskiej Uniwersytetu zgodnie z planem rzeczowo-finansowym Uniwersytetu.
- We współpracy z prorektorem ds. kadrowych i polityki finansowej nadzoruje proces oceny nauczycieli akademickich w części bydgoskiej Uniwersytetu.
- Sprawuje nadzór merytoryczny nad: Centrum Symulacji Medycznych Collegium Medicum UMK, Centrum Kształcenia w Języku Angielskim Collegium Medicum UMK, Centrum Komunikacji Klinicznej, Centrum Badań Naukowych Chorób Klatki Piersiowej, Centrum Języków Specjalistycznych w Medycynie, Studium Wychowania Fizycznego i Sportu CM, Samodzielnym Stanowiskiem ds. Doświadczeń na Zwierzętach CM, Komisją Bioetyczną, Biblioteką Medyczną, Oddziałem Zamiejscowym w Bydgoszczy Archiwum UMK.
- Pełni funkcję bezpośredniego przełożonego w stosunku do: zastępcy kanclerza ds. CM, Działu Spraw Personalnych CM (w zakresie nauczycieli akademickich oraz pracowników inżynieryjno-technicznych i bibliotekarzy), Zespołu ds. Kontroli Wewnętrznej CM, Biura Prorektora ds. CM (w tym Działu Radców Prawnych CM, Działu Organizacji CM, Działu Promocji i Komunikacji CM, Działu Zawodowej Promocji Studentów i Absolwentów CM), Działu Kształcenia CM, Działu Rekrutacji i Spraw Studenckich CM, Samodzielnego Stanowiska ds. Obronnych CM.

Prorektorka ds. promocji i współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym
dr hab. Joanna Kucharzewska, prof. UMK
- 87-100 Toruń, ul. Gagarina 11
- tel. +48 56 611 47 10
- e-mail: prorektorka-kucharzewska@umk.pl
- Dni i godziny przyjęć (po uprzednim umówieniu):
- wtorek: 08:30 - 10:30
- Inicjuje i nadzoruje proces współpracy z sektorem gospodarczym oraz instytucjami działającymi w sferze społecznej i kulturalnej.
- Inicjuje i sprawuje nadzór nad promocją Uniwersytetu.
- Nadzoruje działalność wydawniczą.
- Nadzoruje organizację Toruńskiego Festiwalu Nauki i Sztuki.
- We współpracy z prorektorem ds. Collegium Medicum koordynuje udział CM UMK w Bydgoskim Festiwalu Nauki.
- Nadzoruje działanie Programu Absolwenckiego UMK.
- Koordynuje działalność redakcji „Głosu Uczelni”.
- Koordynuje współpracę z fundacjami i stowarzyszeniami działającymi na rzecz Uniwersytetu.
- Nadzoruje działalność studenckiego i doktoranckiego ruchu kulturalnego.
- We współpracy z prorektorem ds. Collegium Medicum koordynuje działalność: Działu Promocji i Komunikacji CM, Działu Zawodowej Promocji Studentów i Absolwentów CM.
- Sprawuje nadzór merytoryczny nad: Biblioteką Uniwersytecką, Wydawnictwem Naukowym UMK, Akademickim Centrum Kultury i Sztuki „Od Nowa”, Aulą UMK, Uniwersytecką Rozgłośnią „Radio Sfera”, Ośrodkiem Aktywności Studenckiej Kotłownia.
- Pełni funkcję bezpośredniego przełożonego w stosunku do: Działu Promocji i Komunikacji UMK, Działu Zawodowej Promocji Studentów i Absolwentów UMK, Zespołu Głosu Uczelni.

Prorektor ds. kadrowych i polityki finansowej
dr hab. Radosław Sojak, prof. UMK
- 87-100 Toruń, ul. Gagarina 11
- tel. +48 56 611 42 30
- e-mail: prorektor-sojak@umk.pl
- Dni i godziny przyjęć (po uprzednim umówieniu):
- piątek: 10:00 - 12:00
- Inicjuje i nadzoruje realizację przyjętych na Uniwersytecie zasad polityki kadrowej.
- Prowadzi we współpracy z kwestorem gospodarkę finansową Uniwersytetu.
- Nadzoruje proces oceny nauczycieli akademickich.
- Koordynuje przygotowanie i wdrożenie strategii UMK.
- Zatwierdza preliminarze studiów niestacjonarnych oraz studiów podyplomowych w części toruńskiej.
- Nadzoruje sprawy związane z przyznawaniem nagród rektora za działalność organizacyjną oraz ministra właściwego do spraw nauki i szkolnictwa wyższego za działalność organizacyjną.
- Nadzoruje działalność studenckiego i doktoranckiego ruchu sportowego.
- Sprawuje nadzór merytoryczny nad Uniwersyteckim Centrum Sportowym, Uniwersyteckim Centrum Badań nad Sportem, Archiwum UMK, Uniwersyteckim Centrum Informatycznym.
- Pełni funkcję bezpośredniego przełożonego w stosunku do: Działu Spraw Personalnych, Samodzielnego Stanowiska ds. Obronnych.

Prorektorka ds. studenckich i kształcenia
dr hab. Monika Wałachowska, prof. UMK
- 87-100 Toruń, ul. Gagarina 11
- tel. +48 56 611 47 30
- e-mail: prorektorka-walachowska@umk.pl
- Dni i godziny przyjęć (po uprzednim umówieniu):
- poniedziałek: 08:15 - 09:45
- Nadzoruje organizację procesu dydaktycznego na Uniwersytecie, w Collegium Medicum we współpracy z prorektorem ds. Collegium Medicum, a w szczególności: organizację studiów stacjonarnych, niestacjonarnych, doktoranckich, podyplomowych, kształcenie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, programy, plany studiów itp., a także sprawuje nadzór nad organizacją i przebiegiem obowiązkowych praktyk studentów i doktorantów.
- Sprawuje nadzór nad jakością kształcenia na Uniwersytecie, w Collegium Medicum we współpracy z prorektorem ds. Collegium Medicum.
- Koordynuje – we współpracy z dziekanami, w Collegium Medicum we współpracy z prorektorem ds. Collegium Medicum – uruchamianie nowych kierunków studiów, specjalności, studiów podyplomowych i innych form kształcenia.
- Nadzoruje rozliczanie obciążeń dydaktycznych nauczycieli akademickich oraz rozliczanie zajęć dydaktycznych na podstawie umów cywilno-prawnych, na Uniwersytecie, w Collegium Medicum we współpracy z prorektorem ds. Collegium Medicum.
- Nadzoruje sprawy związane z przyznawaniem nagród rektora za działalność dydaktyczną oraz ministra właściwego do spraw nauki i szkolnictwa wyższego za działalność dydaktyczną.
- Przedstawia rektorowi opinie dotyczące powierzania zajęć dydaktycznych w formie grantów dydaktycznych osobom spoza Uniwersytetu.
- Prowadzi indywidualne sprawy studentów i doktorantów wynikające z realizacji regulaminu studiów, regulaminu studiów doktoranckich i regulaminu szkoły doktorskiej, w tym studentów i doktorantów niebędących obywatelami polskimi.
- Nadzoruje dokumentowanie przebiegu studiów studentów i doktorantów z wykorzystaniem systemu USOS, z wyjątkiem studentów i doktorantów niebędących obywatelami polskimi.
- We współpracy z prorektorem ds. nauki oraz prorektor ds. kontaktów międzynarodowych nadzoruje przekazywanie danych do systemu informacji o szkolnictwie wyższym POL-on.
- Nadzoruje organizację i przebieg rekrutacji na studia na Uniwersytecie, z wyjątkiem kandydatów niebędących obywatelami polskimi, w Collegium Medicum we współpracy z prorektorem ds. Collegium Medicum.
- Nadzoruje sprawy socjalne i opiekę zdrowotną studentów i doktorantów oraz sprawy studentów z niepełnosprawnościami.
- Nadzoruje sprawy dyscyplinarne studentów i doktorantów.
- Współdziała z Samorządem Studenckim i Samorządem Doktorantów oraz organizacjami studenckimi.
- Nadzoruje działalność studenckich i doktoranckich kół naukowych.
- Sprawuje nadzór merytoryczny nad: Uniwersyteckim Centrum Języków Obcych, Uniwersyteckim Liceum Ogólnokształcącym, Uniwersyteckim Ośrodkiem Wsparcia i Rozwoju Osobistego, Uniwersytetem Otwartym.
- Pełni funkcję bezpośredniego przełożonego w stosunku do Działu Dydaktyki.