Informacje o kierunku studiów
Kierunek: dziennikarstwo i komunikacja społeczna (s1)
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Studia z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społecznej to doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą rozwijać swoje predyspozycje i kompetencje komunikacyjne. Kształcimy studentów nastawionych na realizowanie działań dziennikarskich i medialnych.
Na kierunku istnieją dwie specjalności:
- dziennikarstwo i nowe technologie
Jeśli interesuje Cię praca w mediach i chcesz korzystać z najnowszych narzędzi cyfrowych, to ta specjalność jest dla Ciebie. Nauczysz się pisać i redagować teksty prasowe, internetowe i agencyjne, a także przygotowywać materiały radiowe i telewizyjne - od nagrania, przez montaż, aż po emisję głosu. Zdobędziesz praktykę w prowadzeniu wywiadów, tworzeniu scenariuszy dokumentalnych i krótkich form dziennikarskich do social mediów. Poznasz zasady projektowania stron internetowych, obsługi CMS czy podstaw HTML, a także pracy z multimediami: fotografią, wideo, podcastami. Dużo uwagi poświęcamy nowym technologiom: analizujesz ich wpływ na komunikację, uczysz się wykorzystywać design thinking i strategie rynkowe do projektowania innowacyjnych produktów medialnych. W efekcie stajesz się dziennikarzem, który nie tylko potrafi tworzyć treści, ale też świadomie korzysta z technologii i reaguje na zjawiska takie jak dezinformacja czy fake newsy. Po studiach znajdziesz pracę w redakcjach prasowych, radiowych, telewizyjnych czy internetowych, zespołach social media, start-upach lub w instytucjach kultury i organizacjach, które potrzebują różnorodnych form komunikacji.
- public relations i budowanie marki
Jeśli interesuje Cię kształtowanie wizerunku marek, instytucji i osób - to specjalność dla Ciebie. Przygotuje Cię do roli osoby odpowiedzialnej za wizerunek marek (korporacyjnych, MŚP i marek osobistych), instytucji czy osób publicznych, od planowania strategii po ich realizację w praktyce. Nauczysz się tworzyć kampanie PR, projektować branding i komunikację wizualną, pisać treści promocyjne i sprzedażowe, a także przygotowywać materiały reklamowe i narracje, które angażują odbiorców. Zdobędziesz kompetencje rzecznika prasowego: nawiązywanie relacji z mediami, pisanie komunikatów, organizacja konferencji i reagowanie w sytuacjach kryzysowych. Program obejmuje także obszar marketingu politycznego i promocji wydarzeń, zarówno kulturalnych, jak i komercyjnych. Poznasz techniki perswazji, nauczysz się rozpoznawać manipulacje oraz prowadzić badania brandingowe i analizy wizerunkowe. Co ważne, będziesz też potrafić zakładać i obsługiwać start-upy, dzięki czemu rozwiniesz kompetencje przedsiębiorcze. Absolwenci i absolwentki tej specjalności znajdują zatrudnienie w agencjach PR i reklamowych, działach komunikacji różnej wielkości firm, instytucjach publicznych, NGO czy ośrodkach promocji wydarzeń lub działają jako freelancerzy i freelancerki - wszędzie tam, gdzie kluczowe jest skuteczne budowanie relacji i wizerunku.
Nasi studenci, absolwenci i wykładowcy stale współpracują z mediami i organizacjami medialnymi, a zdobyte doświadczenie i umiejętności wykorzystują w ramach realizowanych zajęć i projektów. Nasi studenci są aktywni i kreatywni, o czym świadczą akcje i projekty realizowane w ramach kół naukowych: SKN Klub Dziennikarza i Under Construction PR.
Dlaczego warto studiować dziennikarstwo i komunikację społeczną na UMK?

Po pierwsze, masz kontakt z młodą kadrą, która oprócz pracy na uczelni rozwija swoje zainteresowania, przygotowując projekty, angażując się w akcje społeczne. Swoje doświadczenie przekazuje studentom, współdziałając razem z nimi.
Po drugie, masz kontakt z praktykami. Zajęcia prowadzone są przez dziennikarzy (Nowości, TVP Bydgoszcz, Polsat, TVN) oraz specjalistów z branży reklamy i public relations.
Po trzecie, masz możliwość zaangażowania się w działalność kół naukowych. Nasi studenci organizują takie imprezy, jak Bal Dziennikarza na Trawie, akcję Pozytywnie Informujący Tramwaj czy biorą udział w plebiscycie MediaTory przyznającym studenckie nagrody polskim dziennikarzom. Ponadto organizują ciekawe eventy, takie jak: Kuźnia Aktywności Społecznej czy Uwolnij Atom dla Nauki. Biorą też udział w konkursach dla kół naukowych, często je wygrywając i zdobywając środki na kolejne ciekawe projekty.
Po czwarte, masz szansę odbycia praktyk (często płatnych) w znanych stacjach radiowo-telewizyjnych, agencjach reklamowych i public relations.
Co po studiach?

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej UMK może znaleźć zatrudnienie m.in. jako:
- dziennikarz,
- rzecznik prasowy,
- pracownik agencji reklamowych,
- specjalista do spraw public relations,
- copywriter,
- specjalista do spraw projektowania i wdrażania systemów zarządzania informacją,
- pracownik agencji produkcji radiowo-telewizyjnej,
- doradca do spraw mediów,
- pracownik sztabów wyborczych,
- ekspert w instytucjach politycznych,
- pracownik jednostek samorządu terytorialnego,
- pracownik służb prasowych instytucji europejskich,
- korespondent,
- organizator mediów lokalnych.
Dodatkowe informacje

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o projektach realizowanych przez studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej, zapoznaj się z następującymi profilami w mediach społecznościowych: