Wybory
Solidarni z Ukrainą - ми з Вами
Praca zatytułowana "Monte Carmelo

Praca zatytułowana "Monte Carmelo

Malarskie abstrakcje

2019-01-15

17 stycznia o godzinie 18:00 w Muzeum Diecezjalnym w Toruniu (ul. Żeglarska 7) odbył się wernisaż wystawy dr hab. Mirosławy Rocheckiej, prof. UMK pt. ”W oczekiwaniu Nowego – Pejzaż Eschatologiczny”.

Jak podkreśla autorka abstrakcja jest w malarstwie tą wartością duchową, która odrywa sztukę od figuratywności, aby ją scalić w formie. Forma abstrakcyjna nie przedstawia treści, lecz ją wyraża w sposób bezpośredni - językiem malarskim, samą sobą. Zawartość treściowa obrazu abstrakcyjnego nie zamyka się w jego tytule, nie jest ilustracją. Jego zadaniem jest tę treść wskazywać, otwierać się na nią, przekazywać ją lub wciągać w swoją malarską przestrzeń, aby stać się „miejscem spotkania”. Tak pojęty obraz pełnić może funkcję zbliżoną do ikony, stać się „nową ikoną”.

Dr hab. Mirosława Rochecka, prof. UMK – studiowała na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu, dyplom z malarstwa obroniła w 1989 roku w pracowni prof. Mieczysława Wiśniewskiego. Od roku 1996 pracuje na WSP UMK w Instytucie Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa. Głównym problemem jej twórczości jest wyrażanie treści duchowych przez materię malarską. Posługuje się językiem syntetycznej formy abstrakcyjnej opartym na symbolice światła i koloru. Swój przekaz artystyczny kierunkuje w stronę sacrum i wartości chrześcijańskich. W dorobku posiada ponad 30 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą (Niemcy, Dania, Słowacja). Uczestniczyła w ponad 200 wystawach zbiorowych, plenerach i sympozjach artystycznych w kraju i za granicą (Francja, Niemcy, Dania, Litwa, Słowacja, Ukraina). Laureatka wielu nagród, m.in: medal na X Biennale Sztuki Sakralnej – Sacrum ‘2000 w Gorzowie Wielkopolskim (2000); wyróżnienie w dziedzinie malarstwa na III Polygonyum – BWA Bydgoszcz (2013). Kurator licznych wystaw problemowych.