Wybory
Solidarni z Ukrainą - ми з Вами

Nowy i popularnonaukowy "Głos"

2018-10-02

Najstarsze polskie czasopismo akademickie „Głos Uczelni” wraz z inauguracją roku akademickiego 2018/19 pojawia w się zupełnie nowej odsłonie. Od teraz periodyk Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu staje się dwumiesięcznikiem popularnonaukowym.

„Głos” chce pokazywać Uniwersytet poprzez naukowców i prowadzone przez nich badania, poprzez znaczące osiągnięcia w kulturze i sporcie. A wszystko to w nowym ujęciu i zupełnie nowej szacie graficznej. Równocześnie z premierą wydania tradycyjnego premierę ma także nowa strona internetowa „Głosu Uczelni”.

„Głos Uczelni” będzie przedstawiać życie naszego Uniwersytetu poprzez osiągnięcia i zainteresowania członków jego społeczności; w większym stopniu skupiać się na ludziach, ich pracy naukowo-badawczej, zainteresowaniach kulturą i osiągnięciach sportowych. Chcemy intensywniej wykorzystać indywidualny potencjał członków naszej wspólnoty, przedstawiać fascynujące osobowości, objaśniać złożone problemy badawcze, opisywać pasje i marzenia naukowe oraz drogi dążenia do ich realizacji, wreszcie – prezentować efekty wieloletniej pracy. Będziemy także bacznie przyglądać się ważnym dla światowej nauki i szkolnictwa wyższego kwestiom, nie lekceważąc przy tym spraw kraju i regionu – tematów istotnych dla naszej codzienności (...) Chcemy, by nasz „Głos” był nie tylko lekturą członków naszej społeczności, lecz także – by był słyszalny na zewnątrz, by sięgali po niego licealiści, nauczyciele, lekarze, urzędnicy i wszyscy ci, których ciekawią niezwykle dynamiczne zmiany w stanie wiedzy człowieka, którzy pragną uczestniczyć w dokonującej się na naszych oczach rewolucji naukowej i cywilizacyjnej. - czytamy w słowie wstępnym prof. dr. hab. Wojciecha Wysoty.

Nowy "Głos" jest efektem wielomiesięcznej pracy zespołu, któremu przewodniczył prorektor UMK prof. dr hab. Wojciech Wysota. W jego skład wchodzili pełnomocnik rektora ds. organizacji i ewaluacji badań naukowych dr hab. Dominik Antonowicz, pełnomocnik rektora ds. promocji dr hab. Mieczysław Kunz, zastępca kanclerza dr Tomasz Jędrzejewski, rzecznik prasowy dr hab. Marcin Czyżniewski, prof. UMK, dr Wojciech Peszyński z Wydziału Politologii i Studiów Międzynarodowych oraz kierownik Działu Promocji i Informacji Aleksander Anikowski. Autorem projektu graficznego i nowego logo „Głosu” jest dr hab. Nikodem Pręgowski z Wydziału Sztuk Pięknych. Funkcję redaktora naczelnego będzie pełnił jak dotąd Winicjusz Schulz.

W pierwszym wydaniu nowego "Głosu" można przeczytać m.in.:
- o "Konstytucji dla Nauki", również w specjalnym artykule ministra nauki i szkolnictwa wyższego Jarosława Gowina;
- "W świecie ciągłych zmian" - wywiad z prof. Robertem F. Engle, noblistą z dziedziny ekonomii i doktorem h. c. UMK;
- o "Dawnych i współczesnych obliczach medycyny weterynaryjnej" w tekście dyrektora Międzyuczelnianego Centrum Medycyny Weterynaryjnej prof. dr. hab. Jędrzeja M. Jaśkowskiego;
- "Jeżeli nie morfina to co?" - rozmowa z prorektorem UMK prof. dr. hab. Jackiem Kubicą;
- artykuł o "Toruńskim ośrodku konserwacji zabytków - tradycji i współczesnych wyzwaniach" autorstwa dziekan WSzP UMK prof. dr hab. Elżbiety Basiul;
- o "Różnych aspektach alergii" w wywiadzie z prof. dr. hab. Zbigniewem Bartuzim z Wydziału Lekarskiego CM;
- o "Życiodajnych aminach" w artykule dr hab. Alicji Nowaczyk z Wydziału Farmaceutycznego CM;
- "Kulturalna od 60 lat" o jubileuszu 60-lecia Od Nowy opowiada Maurycy Męczekalski, dyrektor Akademickiego Centrum Kultury i Sztuki „Od Nowa”.

Nowy "Głos" będzie kosztuje 5 zł. Można go zakupić (m.in.) w Dziale Promocji i Informacji UMK (od poniedziałku do piątku w godz. 8:00-16:00).