Kierunek: sztuka mediów i edukacja wizualna (s1)
Czym jest sztuka mediów i edukacja wizualna?
Sztuka mediów i edukacja wizualna unikalny kierunek studiów łączący w sobie klasyczne studia plastyczne z nowoczesnym kształceniem w zakresie sztuki mediów i multimediów (fotografia, intermedia, rysunek mediów, projektowanie graficzne, animacja komputerowa, wideo i audio, reklama, Internet) oraz edukacji wizualnej (percepcja sztuki, konteksty kultury wizualnej, standardy edukacji artystycznej).
Kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela obejmuje przygotowanie merytoryczne oraz pedagogiczne osiągane podczas studiów I i II stopnia łącznie. Kwalifikacje nauczycielskie uzyska osoba, która ukończy studia I i II stopnia na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem (lub na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu).
Do wyboru są dwie specjalności:
- multimedia i fotografia
- media rysunkowe
Dlaczego warto studiować sztukę mediów i edukację wizualną na UMK?
W czasie studiów studenci uzyskują wykształcenie artystyczne na poziomie akademii sztuk pięknych oraz humanistyczne na poziomie uniwersyteckim i otrzymują tytuł zawodowy licencjata.
Na specjalności multimedia i fotografia zajęcia pozwalają uzyskać wiedzę i umiejętności w zakresie:
- podstawowych dyscyplin sztuk plastycznych: rysunku, malarstwa, rzeźby i grafiki warsztatowej,
- struktur i działań wizualnych: kompozycji, kształtowania form plastycznych, struktur i działań wizualnych w przestrzeni zamkniętej i otwartej,
- działań intermedialnych i interdyscyplinarnych: działań i interwencji w przestrzeni artystycznej i społecznej, instalacji, obiektów, environment, performance, oprawy plastycznej widowisk, ekspozycji i wystaw,
- fotografii: klasycznej analogowej oraz cyfrowej, studyjnej i plenerowej, reklamowej, dokumentalnej, użytkowej, alternatywnej, społecznej i artystycznej,
- projektowania graficznego: kaligrafii, typografii, identyfikacji wizualnej, logo, plakatu, grafiki reklamowej, komputerowego przygotowania do druku (DTP),
- multimediów: grafiki i animacji komputerowej 2D i 3D, interaktywnych prezentacji multimedialnych, tworzenia stron internetowych, multimediów w reklamie, kultury muzycznej i audialnej, realizacji wideo oraz realizacji dźwięku, realizacji telewizyjnych i filmowych.
Na specjalności media rysunkowe w zakresie:
- klasycznych dyscyplin sztuk plastycznych: podstaw malarstwa sztalugowego, rzeźby i grafiki warsztatowej,
- rysunku odręcznego: obserwacji i notacji rysunkowych realizowanych w oparciu o naturę i modela oraz podstaw anatomii rysunkowej,
- rysunku klasycznego: rysunku na płaszczyźnie i w przestrzeni, zasad kompozycji, interpretacji, przeobrażeń i ich łączenia w ramach szeroko pojmowanych stylistyk i mediów, klasycznych technik i materiałów rysunkowych, elementów introligatorstwa oraz podstaw konserwacji papieru,
- rysunku użytkowego: rysunku dokumentacyjno-technicznego, ilustracji graficznej i rysunkowej, książki artystycznej, komiksu, rysunku prasowego, satyrycznego, animacji rysunkowej, przygotowania publikacji do druku DPT,
- rysunku intermedialnego: instalacji rysunkowej, rysunku generowanego, rysunku w przestrzeniach koncepcyjno-wyobraźniowych, video rysunku, rysunku w przestrzeniach publicznych, rysunku mobilnego, działań rysunkowych: rysunkowych działań performatywnych, akcji i działań.
W ramach przedmiotów teoretycznych w zakresie:
- historii i teorii sztuki,
- percepcji sztuk wizualnych,
- działań artystyczno-edukacyjnych,
- prawa autorskiego i marketingu,
- pedagogiki i psychologii.
Co po studiach?
Absolwenci kierunku przygotowani są do podejmowania indywidualnej pracy twórczej oraz zawodowej w:
- ośrodkach i studiach filmowych i telewizyjnych,
- studiach fotograficznych,
- studiach reklamy, grafiki i gier komputerowych,
- wydawnictwach multimedialnych, książkowych i prasowych,
- ośrodkach i instytucjach kultury, muzeach, galeriach, centrach sztuki i organizacjach pozarządowych.