Wybory
Solidarni z Ukrainą - ми з Вами

Konferencja

Iluzje w teatrze /poza teatrem. Performans intermedialny od renesansu do dziś

13.09.2023 - 14.09.2023 - Toruń

Instytut Nauk o Kulturze/ Katedra Kulturoznawstwa
87-100 Toruń, ul. Fosa Staromiejska 3
+48 56 611 35 40


dr Marzenna Wiśniewska
e-mail: marzennaw@umk.pl
dr hab, prof. UMK Artur Duda
e-mail: dudaart@umk.pl


mgr Klaudia Hartung-Wójciak
e-mail: 503455@doktorant.umk.pl
telefon: +48 56 611 35 40
dr Jakub Kłeczek
e-mail: jakub.kleczek@umk.pl
telefon: +48 56 611 35 40


Konferencja stanowi propozycję podążania tropem archeologicznomedialnym, czemu patronuje książka naszego keynote speakera prof. Erkkiego Huhtamo "Illusions in Motion. Media Archeology of the Moving Panorama and Related Spectacles". Proponowana w niej perspektywa, rozwijana od lat także przez innych znakomitych badaczy (Thomas Elsaesser, Siegfried Zielinski) pozwala rozpoznawać nowe aspekty kultur medialnych i praktyk performatywnych. Interesuje nas dialog międzynarodowych badaczy i praktyków na temat dawnych (nierzadko zapomnianych) oraz dziejących się na naszych oczach filiacji mediów i performansów oraz na dyskursy, koncepcje, praktyki, urządzenia, które pojawiają się od renesansu do czasów współczesnych. Do udziału w konferencji zapraszamy badaczy reprezentujących zróżnicowane stanowiska badawcze i dyscypliny, w szczególności historyków teatru i sztuk performatywnych, kulturoznawców, performatyków, medioznawców. Proponowane obszary badawcze: 1. Technologie medialne przed rewolucją przemysłową i ekspansją mediów elektronicznych (np. teatry mechaniczne, teatry cieni, automaty, laterna magica, Bänkelsang, jawajski wayang bèbèr) w kontekście innych mediów i sztuk performatywnych, w tym teatru; 2. wpływ technologii medialnych na teatr i sztuki widowiskowe XIX wieku jako „wieku teatru” (według formuły Petera W. Marxa); perspektywa krytycznej historii mediów (critical media history), która koncentruje się na rozpoznaniu kompleksowych współzależności i powiązań pomiędzy różnymi praktykami teatralnymi, performatywnymi i medialnymi 3. teatr XVI–XIX wieku jako laboratorium praktyk iluzjonistycznych (m.in. działalność teatralnych malarzy-inżynierów jak Filip Jakub de Loutherbourg, Louis Jacques Daguerre, w Polsce Antonio Sacchetti); 4. intermedialność przedstawień popularnych (m.in. wodewil, variété, burleska, cyrk, pokazy prestidigitatorów); 5. zapomniane lub porzucone warianty rozwoju technologii scenicznych, w tym niezrealizowane projekty, koncepcje i pomysły; 6.współczesne rekonstrukcje starych technologii medialnych (np. pokazów latarni magicznych, teatrów mechanicznych, ruchomych panoram) z perspektywy Performance as Research (PaR); 7. teorie intermedialności, multimedialności i cyfrowości wobec performansów. Współczesne przemiany w kulturze, nauce i technologii. Krytyczne ujęcia dominujących narracji w historii mediów związanych ze światem widowisk. Rewizje teoretycznych wyjaśnień kategorii doświadczenia iluzji, przestrzeni oraz czasu w intermedialnych sztukach performatywnych; 8. estetyczne i ideologiczne relacje technologii audiowizualnych z teatrem oraz sztukami performatywnymi, w tym analizy (bądź rewizje) opisywanych do tej pory zjawisk czy kwestii takich jak spór Phelan-Auslander, wykorzystanie technologii wideo na scenie, AR, VR w performansach. Ponadto indywidualne strategie twórcze poszczególnych artystów, w tym z Europy Środkowo-Wschodniej XX i XXI wieku, takich jak Frank Castorf, Krystian Lupa, Łukasz Twarkowski, Krzysztof Garbaczewski, Krzysztof Wodiczko, Bohdan Mazurek, twórcy z łódzkiego Warsztatu Formy Filmowej); 9. Przemiany dyskursu intermedialności w sztukach performatywnych – intermedialność sztuki drugiej połowy XX w. a dawne i najnowsze praktyki artystyczne oraz badawcze. Zaproszeni prelegenci (keynote speakers) - prof. Erkki Huhtamo, University of California Los Angeles (UCLA), Departments of Design Media Arts, and Film, Television, and Digital Media - prof. dr Peter W. Marx, University of Cologne, Faculty of Arts and Humanities, Institute of Media Culture and Theatre

«powrót